jesus kiteque wn KYaHwcis unsplash

روش های بازاریابی

ضلع سوم: تعاریف AMA (انجمن بازاریابی آمریکا – American Marketing Association) در زمینه بازاریابی و تحقیقات بازاریابی هر سه سال یکبار توسط یک هیئت پنج نفره از محققان فعال، بازبینی، بررسی و اصلاح می‌شود

با ضلع سوم همراه باشید تا با بروزترین مطالب در دنیای برندینگ و هنر آشنا شوید.

تعریف تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازاریابی عملی‌ست که مصرف‌کننده، مشتری و مردم را از طریق اطلاعات به بازاریاب پیوند می‌دهد- اطلاعاتی که برای: شناسایی و تعیین فرصت‌ها و مشکلات بازاریابی؛ تولید، پالایش و ارزیابی اقدامات بازاریابی؛ نظارت بر اجرای بازاریابی؛ و پیشرفت در درک بازاریابی به عنوان یک فرایند، به کار برده می‌‌شود. تحقیقات بازاریابی اطلاعات موردنیاز برای پرداختن به این مسائل را تعیین می‌کند، روش‌ جمع‌آوری اطلاعات را طراحی، فرایند جمع‌آوری داده‌ها را مدیریت و پیاده سازی کرده، نتایج را تجزیه و تحلیل و یافته‌ها و پیامدهای آن‌را منتقل می‌کند.( تصویب شده در سال 2017)

تعریف برند (Brand)

davisco 5E5N49RWtbA unsplash

یک برند میتواند یک اسم، اصطلاح، طرح، نشان یا در هرشکل دیگری باشد که کالا یا خدمات یک فروشنده را به عنوان یک چیز متفاوت از کالا یا خدمات دیگر فروشندگان معرفی می‌کند.

استانداردهای تجاری برند(ISO) می‌افزاید که یک برند “یک دارایی نامشهود است” که قصد دارد تصاویر و ارتباطات ویژه‌ای در ذهن سهامداران ایجاد کند که از این طریق منافع/ارزشهای اقتصادی تولید می‌کند.

روشهای بازاریابی

بازاریابی تأثیرگذار (Influencer Marketing)

برطبق نظر انجمن بازاریابی آمریکا (ANA)، بازاریابی تأثیرگذار روی افراد صاحب نفوذی تمرکز می‌کند که نفوذشان روی خریداران بالقوه است و فعالیت‌های بازاریابی‌شان را هم حول این افراد پیش می‌برند تا یک نوع پیغام باشد برای بازار بزرگتر (تا به نوعی پیامی هم برای بازار بزرگتر فرستاده باشند.)
در بازاریابی تأثیرگذار، به جای بازاریابی مستقیم، از افراد تأثیرگذار (یتواند شامل افراد مشهور، تولیدکنندگان محتوا، حامیان مشتری و کارمندان باشد) به نمایندگی از شرکتها استفاده میشود تا مخاطب را جذب محصول یا خدمات برند کنند.

diggity marketing QFZ 72 NxIQ unsplash

بازاریابی رابطه‌ای (Relationship Marketing)

بازاریابی رابطه‌ای به استراتژی‌ها و تاکتیک‌هایی برای تقسیم مصرف‌کنندگان با هدف ایجاد وفاداری اطلاق می‌شود. [ به عبارت دیگر، بازاریابی رابطه‌ای یکی از استراتژی‌های حفظ مشتریان و راه ایجاد رابطه بلند مدت با آنان است.]
بازاریابی رابطه‌ای باعث افزایش بازاریابی برمبنای پایگاه داده، تبلیغات رفتاری و تجزیه و تحلیل برای هدف گذاری دقیق مصرف‌کنندگان و ایجاد برنامه‌های وفاداری میشود.

charles deluvio AT5vuPoi8vc unsplash

[ با داشتن یک بانک اطلاعاتی قوی از مشتریان، شرکت می‌تواند شروع به تقسیم بندی آنها کند و برای هر بخش یک برنامه بازاریابی مجزا طراحی کند. مشتری‌ای که به دلیل کیفیت محصول از شرکت راضی است با مشتری‌ای که به دلیل دریافت خدمات مشتریان خوب از شرکت راضی است متفاوت است. این مشتریان دلایل مختلفی برای وفاداری دارند و به همین دلیل به برنامه‌های بازاریابی مجزایی نیاز دارند.]

نمونه‌هایی از بازاریابی رابطه‌ای:

ikea store 7d1870722d3fc8609edf1b587eac33c6
ایکیا: شرکت سوئدی ایکیا که در زمینه تولید وسایل خانگی فعالیت می‌کند، شهرت زیادی در زمینه داشتن مشتریان وفادار دارد. زمانی که این شرکت تصمیم گرفت فونت نوشتاری کاتالوگ خود را تغییر دهد، مشتریان زیادی از سرتاسر دنیا نسبت به این موضوع ابراز نارضایتی کردند. شرکت ایکیا بدون داشتن دلیل قانع‌کننده‌ای، در کاتالوگ بعدی، فونت خود را به حالت قبل بازگرداند.
american airlines boeing 787 8
امریکن ایرلاینز: این شرکت با داشتن برنامه‌های آنلاین و در لحظه، به مشتریان وفادار و سابقه‌دار خود پروازهای مجانی، تخفیف و ترفیع هدیه می‌دهد.

مطالعه کنید: بازاریابی چیست؟؟؟

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

aigrihdlve1a

بازاریابی ویروسی، یک پدیده بازاریابی است که باعث تسهیل و ترغیب مردم برای پذیرش یک پیام تبلیغاتی می‌شود. آن‌را ویروسی نامیده‌اند زیرا تعداد افرادی که در معرض یک پیام قرار دارند همانند روند انتقال یک ویروس یا بیماری از شخصی به شخص دیگر است. [ یا به بیان بهتر در این شیوه از بازاریابی، پیام، شعار یا اسم برند را به صورت یک ویروس در بین مخاطبان پخش می‌کنند تا سپس این تبلیغ به صورت اپیدمی در بین آحاد جامعه رسوخ کند.]

بازاریابی سبز (Green Marketing)

بازاریابی سبز، به توسعه و بازاریابی محصولاتی(خدماتی) گفته می‌شود که از نظر زیست محیطی سالم تلقی می‌شوند (به طور مثال: محصولاتی که برای به حداقل رساندن اثرات منفی بر محیط فیزیکی یا برای بهبود کیفیت آن طراحی شده اند.) [یا به عبارتی بازاریابی سبز یعنی بازاریابی محصولات و خدماتی که به‌صورت پایدار، به بهبود محیط زیست کمک می‌کنند و استفاده از آن‌ها از نظر زیست محیطی بهتر است.]
این اصطلاح ممکن است برای توصیف تلاش‌ها برای تولید، ارتقاء، بسته‌بندی و اصلاح محصولات به روشی دقیق یا پاسخگو به مسائل زیست محیطی نیز به کار برده شود.

Green Marketing

بازاریابی با کلمات کلیدی(Keyword Marketing)

بازاریابی با کلمات کلیدی شامل قرار دادن یک پیام بازاریابی در پیش روی کاربران بر اساس کلمات کلیدی و عبارات خاصی است که آنها در هنگام جستجو استفاده می‌کنند..

مزیت اصلی این روش آن است که بازاریاب‌ها را قادر می‌سازد تا با پیام درست در زمان درست به افراد درستی برسد.

بازاریابی چریکی یا پارتیزانی (Guerrilla Marketing)

منظور از بازاریابی چریکی، یک استراتژی بازاریابی غیرمتعارف و خلاق است که هدف از آن، کسب بیشترین نتیجه‌ها از کمترین منابع و امکانات می‌باشد. [ در بازاریابی پارتیزانی سعی می‌کنیم تا چارچوب ذهنی مخاطب را شکسته، و پیام خود را به او برسانیم. در این روش باید ذهن مخاطب خود را از روزمره جدا کنید و در یک لحظه مخاطب را وارد دنیایی جدید کنید. ]

Untitled 1

[ از میان همه‌ی رسانه‌های تبلیغاتی، تلویزیون، رادیو و بیلبورد جزو گران قیمت‌ترین رسانه‌ها هستندکه کسب و کارهای کوچک و بسیاری از استارت‌آپ‌ها به احتمال زیاد نمیتوانند از آن استفاده کنند. در چنین شرایطی بهترین راهکار، استفاده از بازاریابی پارتیزانی یا چریکی است.]

منبع: ama.org (انجمن بازاریابی آمریکا)

ترجمه: مهدی رمضانی

پیشنهاد ضلع سوم:

مراجل و فرآیند بازاریابی

تفاوت بازاریابی و فروش

One thought on “روش های بازاریابی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*